Nieuws

Akkerbouwer vertelt consument eerlijke verhaal
Akkerbouwer vertelt consument eerlijke verhaal
28 juni 2018

De campagne 'Mijn akker, jouw voedingsbodem' ging afgelopen woensdag van start. Hiermee willen akkerbouwers het eerlijke verhaal vertellen aan de consument om op die manier consumenten te verbinden met de akkerbouwsector.

In de Haarlemmermeer en Flevoland zijn deze week zo'n dertig grote billboards in akkerbouwpercelen langs snelwegen en grote provinciale wegen geplaatst. Op de billboards staan akkerbouwers die trots laten zien welke producten zij produceren op hun bedrijven.

Maatschappelijk debat belangrijk
'Het doel van deze campagne is om mensen uit de stad te verbinden met wat er gebeurt op de akkers van Nederland,' zegt Dirk de Lugt, voorzitter van de Brancheorganisatie Akkerbouw. Hij benadrukte daarbij dat het maatschappelijk debat steeds belangrijker wordt. 'We willen graag laten zien dat we op een duurzame wijze prachtige gewassen telen. Het is goed dat de consument weet waar zijn voedsel vandaan komt en wat er allemaal speelt op de akkerbouwbedrijven', aldus De Lugt.

Zelf verhaal vertellen
Bij akkerbouwer Willeke Verhoef werd deze week het eerste billboard onthult. Verhoef vindt het belangrijk dat er een eerlijk verhaal verteld wordt. 'Dat moeten we zelf doen. Als we het aan anderen overlaten dan ontstaan er alleen maar misverstanden. Er zijn veel voorbeelden van opgeblazen discussies over bijvoorbeeld insecten of over de bijengezondheid die gewoon niet kloppen.'

De billboards langs de snelwegen en autowegen blijven tot 11 juli staan. Het is volgens De Lugt vooral de bedoeling dat de campagne verder wordt uitgerold via social media. 

Meer info: www.jouwvoedingsbodem.nl

Bron: Nieuwe Oogst

Nieuws